’10 21 September

null
9月21日/本日は完全休養。チャンネルサーフィンをしていて、最近アジアからのポップ系グループやタレントが東京を賑わしているのを知りました。今までも映画やドラマで何々流というのがありました。最近は違った流も進出して来たようです。彼女達を見ていてフッと考えたのですが、通常、芸能特に若者向けは日本のグループも死を感じさせません。当たり前のことですが、アジアから進出してくる彼女らの完成度の高さがとても気になるのです。混じりっけがないというか、上物、上澄み的な取りつく島がないというか。熱狂しているのも若い男でなく、女性です。嘗て60年代のティーンエイジャー達も、大凡女性のファンが取り巻いていました。何時の時代もそうなのでしょうが、今回は不思議な感覚があるのです。欧米の若いシンガーや映画スターにはその背景に人生を感じるのです。また、最近の一部の日本の若い芸能人にも同じものを感じます。アジア諸国の実情もそうなのではないかと思いめぐらすと、そこに巧妙で拙速な仕掛けが見えてくるように思うのです。一見完全無欠に見える完成型は、日本の原型を知っている仕掛人がこれなら勝てるとプロモートしているのではないかと思えてしまいます。それは日本への憧れが、より完成度の高い型に昇華させようとしているのか、一足飛びに日本の憧れである欧米に範を取り日本を乗り越えたぞといっているのか。これは、アートやデザインにもいえることで、アジアの大都市にある一大現代美術特区などは欧米も凌駕する程に驚きを与えます。国威の発揚なのでしょう。しかし、じっくり観察するとお土産品のレベルの高さや、展示の方法や作品そのものが真実を語っていないように思えるのです。その国々で歴史の違いがあり、文化はその影響を受けます。それが政治形態となると千差万別、どの国家も理想とはほど遠い訳です。従って、違う文化から来た文化人がこの国の文化を凌駕するというのはおかしい訳で、差異を感じるというのが本来的な感想ではないでしょうか。近代という概念に対する認識やそれをどのように乗り越えて来たかはキーワードであることは言うまでもありませんが。アジア人は同じ系統な人種ですから、自国の人間と見間違え易く差異というよりも勝ち負けののような感覚になるのでしょうか。どのみち、うわべによる評価になりがちです。私の専門領域のサーフェスデザインは、取りも直さず表面のデザインです。従って考え方が重要であり、テキスタイルデザイン領域に限っていえば支持体次第で表面のデザインが変化することなどを考慮することが大切になります。考え方や支持体が重要だからといって、表面のパターンデザインがどうでも良い訳ではありません。そこがデザインの難しいところで、知識や考えを構築的に進めていると手が動かなくなります。手が動いているときは、書を捨てよう街に出よう状態です。中身も大事ですが、うわべも大事ということでしょうか。
September 21 /
It completely rests today.I did channel-surfing and knew that the pop singer groups and talents from Asia enlivened Tokyo recently.Something style(Han Ryu or Fa Ryu something like that) visited Japan in a movie and a drama so far from Asia.The different styles seem to have come recently.I watch them and thought incidentally, but, as for the entertainment article for youths in particular, the Japanese group does not usually let you feel death.It is natural, but I am worried about high their completeness coming from Asia very much.In what is pure or a ground object, does it say with the feeling that it is like top liquid and is unreliable, and is uneasy?And they are just young women not  young men to be excited for them also.As for the teenagers of 60’s, the fans of the woman generally gathered around the idols once.It will be so in any kind of times, but there is a strange sense this time.I feel the life to a European and American young singer and movie star with their background.In addition, I feel the same thing for some recent Japanese young entertainers.I think that the mechanism which it is skillful, and is a rough-and-ready method is seen there when I ponder whether the fact of Asian countries is so.Seemingly the completion type to see in absoluteness.It thinks that you can win a Japanese model if an instigator knowing a Japanese model revises a certain point and I think that they may promote it.As for it, is admiration to Japan going to let a high model of the completeness sublimate more?Or is it said when you take the example at a jump in Europe and U.S.A. which is Japanese admiration and got over Japan? This is what it can say to art and a design.The big contemporary art special wards that there is in the Asian big city surpass Europe and U.S.A. and give us surprise.It will be the exaltation of the national prestige.However, I can think that the high level of the souvenir and method and work itself of the exhibition does not talk about the truth when I observe it slowly and carefully.There is difference in the history in each countries, and the culture comes under the influence.It is the reason why diversity, all nations are far from with the ideal when you think about a polity.Therefore, it is strange reason that the cultured person who came from different culture surpasses Japanese culture,I wonder if it is not an originally-like impression to feel a difference.How did you get over  the concept called modernism and for the recognition?It is already clear to be keyword.Because the Asian is the race that is a relative,it is easy to take it for the people of the own country.Will it become the sense such as a thing of victory or defeat rather than a difference?Make it which; by appearances is apt to be evaluated.On the other hand,a surface design of my specialty domain is a design to put for the surface of the thing namely.Therefore, a way of thinking is important, and it becomes important to consider that a surface design changes depending on a support (structure) if you speak only a textile design domain.It is said that a way of thinking and a support are important, but you cannot be said that it does not care a surface pattern design.When there pushes forward knowledge and a thought for construction in the design work, it becomes hard to draw a pattern design.When you work with your hands so smoothly, it is in condition like “throws away a book, and let’s to appear in the town”.The contents are important, too, but do carry the appearances on your back concerning a serious matter?

Written By
More from fudeya
松山の人々/People of Matsuyama
  9月26日/松山に来...
Read More
0 replies on “’10 21 September”